کد خبر: 1215902
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
مجتمع آب شیرین‌کن ساحلی «دوستکو» با همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت آب، برق و تاسیسات قشم و سفارت ژاپن آب بیش از هزارو ۵۰۰ شهروند قشمی شامل ۳۳۰ خانوار ساکن در روستای دوستکو را تأمین می‌کند

 جوان آنلاین: مجتمع آب شیرین‌کن ساحلی «دوستکو» با همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت آب، برق و تاسیسات قشم و سفارت ژاپن آب بیش از هزارو ۵۰۰ شهروند قشمی شامل ۳۳۰ خانوار ساکن در روستای دوستکو را تأمین می‌کند. 
مجتمع آب شیرین‌کن ساحلی دوستکو با ظرفیت تولید ۲۰۰مترمکعب آب در شبانه‌روز و با اعتبار سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال با همکاری مشترک شرکت آب، برق و تأسیسات قشم و سفارت ژاپن فعالیت خود را آغاز کرد. مدیرعامل شرکت آب، برق و تأسیسات قشم در این باره گفت: برای احداث آب شیرین‌کن ساحلی دوستکو، ۳ هزارو۵۰۰ متر شبکه آب ورودی و احداث سازه ساختمانی به وسعت ۱۰۰ مترمربع با ثبت ۱۳۵ هزار نفر ساعت کار شبانه‌روزی و جهادی اجرایی شده است. شهرام داوری اظهار کرد: طراحی، اجرا و راه‌اندازی این مجموعه در دوره زمانی کمتر از شش ماه، توسط مهندسان و متخصصان بومی جزیره جهانی قشم با بهره‌مندی از روزآمدترین فناوری نمک‌زدایی آب دریا به روش اسمز معکوس (RO) انجام شده است. 
وی ادامه داد: شرکت آب، برق و تأسیسات قشم به نمایندگی از سازمان منطقه آزاد قشم برای کاهش تنش آبی در جزیره قشم تلاش‌های زیادی انجام داده و امیدوار هستیم در آینده جشن رفع تنش آبی در غرب جزیره گرفته شود. مدیرعامل شرکت آب، برق و تأسیسات قشم با قدردانی از همراهی مردم نجیب جزیره قشم در مسیر اجرای این پروژه، خاطرنشان کرد: مسیر‌های جدیدی از جمله استفاده از توان خیران و همچنین جلب همکاری با سایر کشور‌های جهان برای رفع تنش آبی در جزیره قشم آغاز شده است و امیدوار هستیم در آینده نزدیک نتایج مثبت آن‌ها برای ساکنان جزیره قشم باشیم. 
 رفع چالش آب در جزیره جهانی قشم
معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم نیز در مراسم افتتاح مجتمع آب شیرین کن ساحلی دوستکو با بیان اینکه ایران و ژاپن مجموعه‌ای از شباهت‌های فرهنگی و اجتماعی فراوانی دارند، گفت: موضوع مدیریت منابع آبی در دنیای امروز چالش‌های بسیار زیادی را ایجاد کرده است. آنچه اهمیت دارد توسعه متوازن و مدیریت منابع موجود به سود تمامی ساکنان جهان است. سعید اکبریان، تصریح کرد: امروز با اشتراک گذاری دانش و تکنولوژی توسط کشور ژاپن زیرساخت مناسبی برای تأمین منابع آبی در غرب جزیره ایجاد شد و امیدوار هستیم در شرایطی با تنش آبی مواجه هستیم، با برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از منابع آبی موجود، شاهد رفع این چالش در جزیره جهانی قشم باشیم. در ادامه این مراسم، شیخ محمدعلی امینی، از علمای دینی اهل تسنن جزیره قشم نیز گفت: تقارن راه‌اندازی آب شیرین‌کن با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و میلاد با سعادت امام حسین (ع) اتفاق مبارکی برای ساکنان روستا‌های غربی جزیره قشم رقم زده است. 
وی با بیان اینکه در میان مشکلات روستا‌های غرب جزیره دو مسئله تأمین و توزیع آب سالم و بحث راه‌ها، دارای اولویت برای حل هستند؛ افزود: فرهنگ‌سازی و آموزش برای مصرف بهینه آب نیز یکی از موضوعات دارای اهمیت است که باید مورد توجه تمامی ساکنان جزیره قشم به ویژه روستا‌هایی که دارای مشکل کم آبی هستند قرار بگیرد. 
سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه همراهی و تلاش‌های جامعه محلی جزیره قشم به ویژه ساکنان روستای دوستکو مهم‌ترین عاملی است که موجب پیشرفت جزیره قشم می‌شود و کشور ژاپن سهم اندکی در این پیشرفت داشته، گفت: این پروژه بخشی از کمک‌های بلاعوض انسانی ژاپن است که دو ویژگی مهم دارد، نخست اینکه این پروژه به تقاضای جامعه محلی با دسترسی آن‌ها به آب سالم انجام شده و ویژگی دیگر اینکه این پروژه به موضوع امنیت انسانی در جهان کمک می‌کند. توسکادا تاماکی خاطرنشان کرد: این پروژه به واسطه تلاش و زحمات مردم روستای دوستکو و سایر اعضای جامعه محلی جزیره قشم به نتیجه رسیده است. 
گفتنی است؛ روستای دوستکو در منتهی الیه غرب جزیره جهانی قشم واقع شده و پیش از بهره‌برداری از این واحد آب شیرین‌کن به طور متوسط هر ۹۰ روز از نعمت آب آشامیدنی برخوردار بودند.

برچسب ها: آب شیرین کن ، قشم ، آبرسانی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار